НОВО! ЕФИКАСНИ ПРИСТУПИ ПРОБЛЕМСКИМ СИТУАЦИЈАМА У ШКОЛИ

14.03.2023

Приручник за наставнике

Невена Ловринчевић, психолог са тридесет година клиничке праксе, ауторка је и водитељка више акредитованих семинара намењених просветним радницима. Циљ тих семинара јесу развој и јачање социјалних и емоционалних компетенција оних који непосредно раде с децом. 

Потреба за приручником Ефикасни приступи проблемским ситуацијама у школи указала се управо на тим семинарима. И поред тога што су за многе аспекте свог посла добро припремљени формалним образовањем, наставницима често недостају практична знања и савети о томе како да изађу на крај с неким важним проблемским ситуацијама. Тешко је чак и само набројати све проблеме с којима се они данас суочавају. Недостатак мотивације за учење код деце (поготово у време онлајн наставе), проблеми у понашању, рад с децом којој је потребна додатна подршка у развоју, кризне ситуације у којима су наставници изложени притисцима родитеља, нереалним захтевима или чак и претњама – све наведено представља само делић изазова који се готово свакодневно налазе пред њима. 

Понесите мом сину доручак, молим вас… Не воли рано да устаје, па не стигне да доручкује…, Како је добила четворку?! Немогуће! Ја радим с њом. Све сам је испитала и знала је!, Она мора да седи с Јованом … најбоље су другарице од вртића (после неколико дана: Не може више да седи с Јованом! Посвађале су се!). Ово су само примери необичних коментара и ситуација у којима можете да се нађете у контактима с родитељима. Неке од описаних ситуација биће вам блиске јер сте тако нешто и сами доживели (или вам се десило нешто веома слично томе). Неке ситуације вам ипак могу изгледати сасвим невероватно. Због тог разлога важно је да знате да су све ситуације наведене у овом приручнику стварне, односно да су се заиста одиграле управо онако како су описане“, истиче Невена Ловринчевић у уводу ове књиге.

У приручнику су проблемске ситуације сврстане у неколико група, што су уједно и наслови поглавља у књизи:

• Полазак у школу и адаптација

• Дете у одељењу

• Вршњачко насиље

• Комуникација с родитељима

• Комуникација с колегама

• Конфликтне ситуације

• Кризне ситуације и безбедност 

Најбројније проблемске сутуације односе се на комуникацију с родитељима, те је очигледно да тренутно тај део њиховог посла задаје наставницима највише главобоље. 

Текст је организован тако да је за сваку проблемску ситуацију најпре дат пример, затим следе примери непожељних и пожељних реакција, као и подробнија објашњења и савети. 

Сврха овог приручника јесте да наставницима пружи практична објашњења и савете у вези с различитим проблемским ситуацијама, да тако оснажи наставнике и помогне им да делотворније обављају свој посао и буду њиме задовољнији.

На самом крају приручника Невена Ловринчевић поручује: „Идеје које сте имали о томе како ће ваш посао изгледати док сте студирали и реалност с којом сте се суочили током рада вероватно се прилично међусобно разликују. Некада вас можда фрустрира оно што раде други (Министарство, управа школе, колеге, родитељи, деца…), а некад сматрате да ви сами нисте дорасли изазовима. Знајте да нисте свемогући. На то како ће се друге особе понашати, каква ће уверења, очекивања и осећања имати ви не можете да утичете. То је њихова одговорност. Али то како ћете се ви поставити, како ћете се понашати у односу на њих и како ћете приступати проблемским ситуацијама – то јесте ваша одговорност. Нисте задовољни јер не решавате све проблемске ситуације онако како бисте желели? Не будите строги према себи! Ако радите најбоље што у неком тренутку можете – то је одлично!

Вероватно и ви у свом сећању, баш као и ја, имате неког посебног наставника, оног који вас је разумео, охрабрио и подржао у томе да се развијате и остварите своја интересовања и способности. Уколико сте неком детету баш ви били такав наставник, узор и подршка, ништа више не бисте могли од себе да тражите. Остварити позитиван утицај и подстаћи дете и младу особу – постоји ли било шта вредније, лепше и значајније од тога?“

 

Корисни линкови

banka intesa