КЦ Блог


20.07.2020

Како књиге за децу подстичу развој говора

Нешто више о томе како да помоћу књига из едиције ТИГИ стимулишете говорно-језички развој код деце прочитајте у тексту наше гошће на блогу – логопеда Ружице Ћирковић

Драги родитељи,

Сигурно већ знате да дете око свог првог рођендана изговори прву реч. Али да ли знате да од једне речи за шест месеци стигне до 50 речи? Са три пуне године речник детета садржи чак до 1000 речи!

Како од једне речи стићи до 1000? Како правилно подстицати развој говора? Како одабрати књигу која му у томе може помоћи? На који начин родитељи могу помоћу књиге стимулисати и унапредити дечји развој?

Серијал Тигрић Тиги из eдиције Отвори прозорчић, с логопедског аспекта, прави је одабир за усвајање говора и језика кроз игру. Тиги, време је за спавање веома је добра књига која ће вам помоћи да код детета стимулишете говорно-језички развој, али и аудитивну пажњу, визуелну перцепцију и мануелну спретност. Ова књига се препоручује у периоду од девет месеци до три године.

Пред вама је детаљно упутство за употребу поменуте књиге, с примерима провереним у пракси.

Ова картонска сликовница је веома корисна за откривање и учење појмова у периоду између девет и дванаест месеци. Књигу прелистајте тако што ћете постављати питања и давати одговоре показујући притом слике својим или дететовим кажипрстом. Након неког времена од детета тражите да прстом покаже задати појам. Родитељ може да пита: Где је Тиги? Када дете додирне прстићем слику, подстакните га да се вербално изрази: Ту. Након неколико понављања сачекајте да дете изговори: Ту.

На тај начин дете ће користити показни гест, слушати форму питања и именовати појмове. Пронаћи ће слона, веверицу, пингвина, мацу и друге животиње тако што ће упослити и прстиће док отвара део иза којег је жељени појам.

Подстичите изражавање кроз ономатопеју

Изражавање кроз ономатопеју посебно је значајно код деце која још не говоре или знају да изговоре тек неколико речи. Опонашајте звукове животиња или предмета са слике. Постављајте питања и дајте одговоре које желите да дете изговори. У почетку ће оно слушати вас, а касније ће одговарати на ваша питања. Родитељ пита и даје одговоре: Како јеж боде? Боц-боц. Како се слон купа? Бућ-бућ. Како шушти вода? Шшшшш. Како каже маца? Мјау. Како каже куца? Ав-ав.

Можете учинити игру узбудљивијом тако што ћете покуцати два пута на део који се отвара, уз вербалну подршку. Родитељ каже: Хајде да видимо ко се овде крије! Куц-куц, ко је ту? Детету пружите прилику да вас имитира, да покуца, а потом и да вербално понови: Куц-куц.

Уколико се дете стиди да се вербално изрази, можете му олакшати тако што ћете му поставити питање намерно правећи грешку притом.

Родитељ: Ко се сакрио у фрижидеру? Да ли је то маца? Дете: Не или одмахује главом.
Родитељ: А да ли је жаба? Дете: Не
Родитељ: Да ли је то пингвин? Дете: Да.

Како да дете, поред основних појмова, усвоји и друге речи

Радознала деца ће вам постављати питања: Шта је то? Трудите се да све појмове именујете, а онда и да објасните њихову употребну вредност, то јест да опишете и повежете речи с предметом или појмом из живота с којим се дете већ сусрело.

Тако, на пример, на страни где се крије Пингвин – у фрижидеру постоји 25 слика предмета. Поред фрижидера су канта с поклопцем, столица, саксија с кактусом, лустер и сијалица, као и термометар. На фрижидеру су магнетићи у облику јабуке, крушке и шљиве. У фрижидеру су јаја, сир, банана, шаргарепа итд. Пингвин држи чашу воде. Испод њега су фиоке, а изнад њега замрзивач.

Уз ваше ангажовање, именовање и објашњавање речи, као и поређењем с реалним предметима код куће, дете ће усвојити нове појмове и научиће да опажа и упоређује појмове – ситуационо и на слици.

Како детету говорити, а како дете кориговати

Увек правилно изговарајте речи (без тепања) без обзира на дететов узраст. Говорите довољно гласно и изражајно како бисте задобили дететову пажњу. Теже и дуже речи можете изговарати у слоговима (нпр.: как-тус). Када дете погреши, немојте га исправљати речима: Није тако, кажи овако, ниси добро рекао, не каже се тако…, већ само поновите за њим исправно. На пример, дете изговори нана, а родитељ понови ба-нана, наглашавајући реч.

Када дете савлада појмове у сликовници, подстичите га да уочи радњу

Од 18 месеци до 24 месеца дете напредује у говорно-језичком развоју, вокабулар постаје сваког дана све богатији, а почиње и да гради фразу – просту реченицу сачињену од именице и глагола (Тата једе. Меда иде. Беба спава.). У сликовници Тиги, време је за спавање дете ће усвојити неколико глагола (спавати, прати, чешљати се, ићи, читати и др.).

Питања која ће вам помоћи да дете почне са именовањем радњи у сликовници јесу: Шта ради јеж? Шта ради пингвин? Шта ради маца?

Помозите детету тако што ћете му на почетку давати жељени одговор. Родитељ пита и одговара: Шта ради жаба? Чита. Жаба чита. Види, и мама чита. Охрабрите дете да покаже како се радња изводи. Родитељ каже: Веверица пере зубе. Како ти переш? Покажи. Тако је. Браво!

Након именица и глагола помозите деци да усвајају придеве

Описујући појмове, деца уче боје, карактеристике, облике, текстуру, особине и пореде предмете. За подстицање описивања и усвајања придева почните с једноставним питањем: Какво је нешто?

У почетку родитељ поставља питања и даје одговор. Након неколико понављања од детета тражите одговор: Какав је Тиги? Види, мама је велика, а Тиги је мали. Каква је вода? Хладна. Каква је сијалица? Врућа. Какав је слон? Мокар, а папуче нису у кади, оне су суве. Веверица је нешто појела, па су јој зуби прљави, а када опере зубе, они су чисти.

Додатних пет питања за децу која траже веће изазове

Поменута сликовница може бити занимљива и корисна и трогодишњаку јер дете тог узраста уме укратко да преприча причу. Подстакните га да вам исприча причу о Тигију који је кренуо на спавање. Поставите питања:Где је Тиги пошао? Зашто? Шта је Тиги тражио? Кога је срео? Дозволите детету да прелиста књигу и потражи одговор кад нешто заборави.

Када деца науче нове речи и упознају се са садржајем књиге, можете им постављати задатке који захтевају пажњу, повезивање наученог, груписање појмова, закључивање:

-          пронађи сва превозна средства која се крију у сликовници;

-          пронађи све оно што је плаво;

-          покушај да се сетиш које је боје завеса у купатилу где се купао слон;

-          сети се тога која је одећа стајала у орману;

-          сети се тога колико књига има укупно у сликовници.

 Деца уче слушајући нас – зато увек имајте на уму то да сте им говорни модел и потрудите се да често имају прилику да слушају ваш говор. Кроз игру и читање дете ће увежбавати изговор појмова и радњи, а потом и градити своје реченице.

 Логопед Ружица Ћирковић, Едукативни центар Радост говора

 .....................................................

Ружица Ћирковић je дипломирала на Факултету за специјалну едукацију и рехабилитацију у Београду (смер Логопедија). Након стицања значајног искуства у раду с децом и родитељима деце с говорно-језичким проблемима у Дечјем диспанзеру Војномедицинске академије оснива свој Едукативни центар РАДОСТ ГОВОРА. У њему се с тимом логопеда бави превенцијом настанка говорно-језичких проблема код деце.

У Едукативном центру Радост говора спроводе се индивидуални третмани с децом која имају говорне проблеме (муцање, кашњење у проговарању, поремећај гласа), затиминдивидуални третмани с децом која имају језичке проблеме (развојна дисфазија, проблеми читања и писања), као и саветодавни рад с родитељима. Поред тога, организују се и креативне радионице за предшколце под називом Кућица радости и систематски прегледи предшколаца за полазак у први разред.

Ружица Ћирковић је и сарадник Школе за језике Mayflower и вртића Магија и Колосеум.

 

banka intesa