КЦ Блог


17.06.2021

Логопед препоручује: ЗЕКИНА ШКОЛИЦА

Развој говора код једногодишњака

Када ће моје дете почети да говори? Када да очекујем прву реченицу? Које књижице и играчке да одаберемо како бисмо подстакли развој говора? Ово су само нека од честих питања родитеља једногодишњака.

Најузбудљивији период у дететовом одрастању јесте време проговарања, када дете изговара прве речи са значењем. Како је развој индивидуалан, појаву прве речи код детета можемо очекивати у узрасту од 9 месеци до 15 месеци. Родитељско подстицање развоја говора кроз свакодневну интеракцију, игру и помоћу пажљиво одабраних књижица од великог је значаја. 

Књига Зекина школица је прави одабир за вас који сте у потрази за јасним и конкретним примерима питања која ћете постављати, песмица које ћете певати и речи које можете да очекујете у раном узрасту. Дете усваја говор слушањем, а начин на који говорите и садржај који му пружате допринеће развоју говора и језика. Како би се створили услови да дете изговори реч, потребно је да оно о тој речи има свест, да разуме њено значење и да повезује слику с вербалним исказом. У Зекиној школици појмови су јасни и уочљиви како би дете могло лако да их пронађе. Пажљиво одабране једноставне речи, оне којима се именују предмети из свакодневног живота олакшавају интеракцију. Помоћу налога попут: „Покажи зекино око, уво, зекину ногу… А где је твоје око, уво, где ти је нога?“, дете усваја телесну шему на себи и другом, богати речник и вежба аудитивну (слушну) пажњу.

Пре појаве прве речи следи период удвајања слогова, када дете увежбава покрете говорних органа, слуша гласове и имитира их. Опонашање звукова из околине (ономатопеја) идеална је и неизоставна вежба у периоду почетног проговарања. У овој књизи зека се сусреће с разним звуковима (ћију-ћи!, цију!, мау!, вау! итд.), па ће ваш малишан повезивати звукове са животињама и подражавати те звукове. Питањима попут: „Како зека једе?“ (Њам! Њам!), „Како звони телефон?“ (Звр! Звр!) подстаћи ћете код детета развој разумевања питања и увежбавање изговора гласова.

Почетни речник сваког малишана састављен је од именица, кратких речи од два слога (мама, тата, зека) и појмова с којима је дете у свакодневном контакту (млеко, банана, лопта, ауто, меда). Зекина школица садржи око 50 учесталих речи из свакодневног живота: чланови породице (мама, тата), делови тела (око, рука, уво), играчке (ауто, лопта, коцка, меда ), животиње (птица, куца, маца, миш), превозна средства (авион, брод, аутобус), предмети (сат, телефон, клупа, колица, креветац, столица).Појмови из књиге уједно ће вам бити и подсетник за то да свакодневно именујете и подстичете дете да именује све те предмете.

Око дететовог осамнаестог месеца, па до његове друге године, очекујемо развој фразе – прве реченице састављене од именице и глагола (нпр. „Зека једе“). На илустрованим страницама помоћу питања: „Шта ради зека?“ дете ће открити многе зекине активности: Зека једе, зека стоји, зека тапше, зека се купа, зека седи, зека се облачи, зека се вози, зека боји, зека иде, зека тражи (скривену лопту), зека пада, зека спава. Увођењем глагола у дететов речник подстичемо развој реченице. Радње су управо свакодневне активности из живота познате детету.

Помоћу Зекине школице дете ће научити да описује предмете, да уочава разлике и усвојиће основне боје. Поставите детету задатак да покаже жути аутобус. Поставите питања: „Које је боје брод? Где је мала лопта? Каква је ово коцка? Да ли је велика?“

Свака страница књиге уједно је и прича за себе, с песмицом која носи поруку. Деци треба описивати слике кратким и граматички правилним реченицама. Трудите се увек да говорите правилно и без тепања.

Стр. 5. слика

Нпр. „Види. Ко је то? Зека. Зека се пробудио. Шта то зека има? Зека има куцу. Где је зека? У кревецу. Шта каже зека кад устане? Добро јутро, мама!“

Књига обухвата преко 20 кратких песмица. Значај песмица је вишеструк – оне развијају вербално памћење код деце, подстичу развој говора и усвајање правилне граматичке основе језика.

Док читате песмице, наглашавајте речи и слогове. Ваш начин изговора, брзина говора и интонација детету су говорни модел. Када се дете упозна са садржајем и више пута чује песмице, можете се играти тако што ћете изоставити последњу реч у стиху, нпр. стр. 8.

ГЛАДАН ЈЕ И… (зека)
КАШИЦА ГА… (чека)
ХАЈДЕ РУЧКАЈ… (зеко)
ЧЕКА ТЕ И… (млеко)


 Логопед Ружица Ћирковић, Едукативни центар РАДОСТ ГОВОРА

......................... 

Ружица Ћирковић je дипломирала на Факултету за специјалну едукацију и рехабилитацију у Београду (смер Логопедија). Након стицања значајног искуства у раду с децом и родитељима деце с говорно-језичким проблемима у Дечјем диспанзеру Војномедицинске академије оснива свој Едукативни центар РАДОСТ ГОВОРА. У њему се с тимом логопеда бави превенцијом настанка говорно-језичких проблема код деце.

У Едукативном центру Радост говора спроводе се индивидуални третмани с децом која имају говорне проблеме (муцање, кашњење у проговарању, поремећај гласа), затим индивидуални третмани с децом која имају језичке проблеме (развојна дисфазија, проблеми читања и писања), као и саветодавни рад с родитељима. Поред тога, организују се и креативне радионице за предшколце под називом Кућица радости и систематски прегледи предшколаца за полазак у први разред.

Ружица Ћирковић је и сарадник Школе за језике Mayflower и вртића Магија и Колосеум.

Архива

Сви блогови

Корисни линкови

banka intesa