КЦ Блог
22.12.2025
СУПЕРПРАСЕ: СТРИП КАО ФОРМА ЗА ПОДСТИЦАЊЕ ЧИТАЊА
Илустрације имају изузетно важну улогу у књигама за децу, а њихов значај постаје још израженији када мали читаоци имају потешкоћа са читањем. За децу са дислексијом читање није само процес препознавања слова и речи већ сложен задатак који често захтева додатни напор, концентрацију и енергију. Управо зато илустрације, као и начин на који су оне нацртане и/или пропраћене текстом, могу представљати кључну подршку разумевању и доживљају приче.
Да би био прилагођен деци која имају потешкоће са читањем или тек развијају вештину читања, текст који описује/прати илустрације треба да буде једноставан, јасан и функционалан. Уместо дугих, сложених реченица, предност се даје кратким и директним исказима који прате оно што се на слици јасно види. Такав текст служи као ослонац читаоцу: да потврди виђено, усмери пажњу и помогне у разумевању радње. На пример, реченица која описује више радњи и емоција одједном може се поделити у неколико краћих, које прате слике. Тиме се смањује оптерећење код детета и повећава његова сигурност у разумевање прочитаног.
Стрип Суперпрасе, друга књига из серијала Битмакс и другари (Креативни центар), добар је пример како илустрација и текст могу да функционишу заједно на начин који је природан и приступачан. Ликови су јасно дефинисани, њихови покрети и емоције лако читљиви, а радња је вођена визуелно. Пратећи причу упознајемо Суперпрасе, које је умислило да је суперхерој и да поседује супермоћи. Робот Битмакс покушава да поразговара с њим и да му помогне да схвати да он заправо не поседује никакву супермоћ. А илустрација на којој Суперпрасе самоуверено наступа праћена је једноставним описом који потврђује његову улогу и намеру, без сувишних детаља који би одвлачили пажњу. Када дете види да може да разуме текст користећи се комбинацијом слике и јасног описа, читање је мање фрустрирајуће и постаје извор задовољства, а то је посебно важно у раном узрасту када се формира однос према књигама и читању уопште.
У том смислу, стрип као форма има изузетно велики потенцијал за подстицање читања, не само код деце са дислексијом већ и код свих оних малишана који тек улазе у свет писане речи или имају слабију мотивацију. Комбинација слике и текста, јасна структура странице, кратки дијалози праћени илустрацијама – омогућавају читаоцу да се лакше снађе у причи.
Као што показује књига Суперпрасе, добар стрип не поједностављује причу тако што смањује квалитет, већ квалитет чини доступним. Суперпрасе прича причу кроз стрип и води кроз битне теме на једноставан начин, упознаје нас са толеранцијом, шта значи различитост и како се можемо држати заједно. Овакве књиге шаљу важну поруку: читање је за свакога, само је потребно пронаћи прави начин да се прича исприча.
Марија Ршумовић, дефектолошкиња
Архива
- СУПЕРПРАСЕ: СТРИП КАО ФОРМА ЗА ПОДСТИЦАЊЕ ЧИТАЊА
- Сликовница која осветљава ноћ
- Значај сликовница из серијала о Мами Му
- СКЛУПЧАТИ СЕ С ПРИЈАТЕЉИМА
- Очаравајућа Мама Му
- Кућа за лутке: расклопи + играј се
- АНТИБАЈКА О ПАМЕТНОЈ ДЕВОЈЧИЦИ
- Робот из шуме - Битмакс и другари
- Толеранција у књигама за децу: пример сликовнице СЛОНОВИ СА ЧЕТВРТОГ СПРАТА
- ТАПИР У СВАКОМ ОБЛИКУ
- Подстицање самосталног читања код деце - Принцеза јабука
- Момо и Лили – књига од које се расте
- Подстицање самосталног читања код деце
- Мама Му пуни 40 година!
- ВАЖНОСТ СЛИКОВНИЦЕ "МАМА МУ ЧИТА" ЗА ЕМОЦИОНАЛНИ И СОЦИЈАЛНИ РАЗВОЈ ДЕЦЕ
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Маја Веселиновић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Соња Варга
- Интервју са ауторкама ЈЕЗИЧКОГ КОМПАСА
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Андријана Васић
- Интервју с Јасном Бркић - ауторком серијала ДУХ ДУЛЕ
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Катарина Влаховић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Александар Золотић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Весна Моравић Балкански
- Авантуре јазавичара Фоксија - приказ књига
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Борис Кузмановић
- Приче о вуку Станивуку 2 – приказ књиге
- Nowhere Girl – приказ стрипа
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Младен Анђелковић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Душан Павлић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Евелина Данева Рајнингер