КЦ Блог
07.10.2024
Интервју с Јасном Бркић - ауторком серијала ДУХ ДУЛЕ
Библиотекарка Јасна Бркић представила нам је своје књиге "Како је дух Дуле научио да чита" и "Дух Дуле креће у школу"
Дуго радите у библиотеци, с децом. Када се јавила идеја да почнете да пишете своје приче?
Идеја се крчкала неколико година. Родитељи деце узраста од шест до осам година често нам се обраћају у библиотеци с молбом да им помогнемо у одабирању одговарајућих књига које ће њиховој деци олакшати вежбање читања. Такве књижице су од велике помоћи читаоцима почетницима, онима који се тек упознају са словима, као и ђацима другацима, којима је корисно да утврде и додатно развију вештине читања и разумевања текста. Када једном постану сигурни читаоци, нема препрека за њихов даљи напредак.
Почетком ове године пожелела сам да и сама напишем приче које ће одговорити потребама малих читалаца. Те приче подстичу дечју машту и радозналост, проткане су хумором, а писане су једноставним, деци разумљивим језиком. Међутим, нисам избегавала ни речи које деца можда до сада нису користила. Сматрам да је то одлична прилика да у занимљивом контексту науче нове речи и обогате свој речник. На пример, дух Дуле, главни јунак, „био је толико узбуђен због свог успеха да није могао да се сврти на тавану“. Реч сврти у тексту је болдирана како би била уочљивија, а на крају књижице налази се мали речник у којем се може потражити њено значење.
Представите нам укратко садржај ових малих књига. Како сте решили да главни јунак ваше приче буде баш дух?
Као дете, била сам веома мирна, али је моја машта била немирна. У узрасту од шест-седам година замишљала сам духиће који су ми били другари и с којима сам разговарала кад год сам била сама у соби. Данас, из перспективе родитеља, размишљам о томе како мојим родитељима вероватно није било лако, али су имали много разумевања за моју потребу да се с неким испричам без задршке, па макар то био и измишљени дух.
Како сам расла, моја машта се полако смањивала, а духићи су постепено нестајали из мог живота. Ипак, сада сам их се сетила с много топлине и радости, па сам одлучила да главни јунак мојих прича буде баш један од тих духића из детињства. Више их не видим :), као што их не виде ни људи који су јунаци књиге, али на неки начин они су и даље моја подршка.
По вашем искуству у раду с децом, каква треба да буде прича да би се допала савременом детету?
Савремена деца су радознала и брзо размишљају, па приче морају бити динамичне, пуне маште и морају децу подстицати на размишљање. На онову мог искуства, прича која заокупља пажњу деце треба да има занимљив заплет и живописне ликове, оне с којима деца могу да се поистовете. Важно је да се у причи појављују изазови које ликови савладавају јер деца тако уче како се решавају проблеми. Такође, деца воле приче у којима се ликови суочавају са емоцијама јер им то помаже да разумеју и препознају сопствене осећаје. Језик приче треба да буде прилагођен њиховом узрасту, али довољно изазован да им помогне да прошире свој речник. Деца уживају у причама које их воде у светове другачије од њиховог свакодневног живота, што је био додатни мотив да јунак мојих прича буде мали дух.
Шта су ново овој причи донеле илустрације Наталије Манковске?
Док сам писала приче, полако сам обликовала јунаке у својој машти, али пошто нисам илустратор, нити сам вична цртању, они су остали „заробљени“ у мојој глави. Илустраторка Наталија Манковска их је „ослободила“ на најлепши могући начин! Не могу ни да опишем узбуђење које сам осетила када сам први пут видела њене илустрације. Иако нисам познавала Наталију, осетила сам снажну повезаност с њом јер је цртежима пренела емоције које сам имала док сам писала.
Њене илустрације прате хумор приче и додатно помажу малим читаоцима да лакше разумеју текст и запамте радњу. Илустрације су невероватно љупке, нежне и духовите, с дивним колоритом. Верујем да ће сваком детету и родитељу који буду држали ове књижице у руци измамити осмех и осећај топлине.
Уз које сте приче ви одрастали, а које приче данас најчешће препоручујете малим читаоцима?
Одрастала сам уз књиге с врло мало илустрација, па се од нас очекивало да користимо машту и активно замишљамо светове о којима читамо. Сматрам да је то било изузетно корисно јер нас је подстицало да се интелектуално ангажујемо и развијамо креативност. Често сам читала класичне бајке, авантуристичке романе, као и приче о деци узраста сличног моме.
Данас су илустрације саставни део дечјих књига и понекад чак важније од текста, нарочито у популарним форматима, као што су романи у форми стрипа и илустровани дневници. Као библиотекар, трудим се да деци препоручим књиге које она могу јасно да препричају и које су прилагођене њиховом узрасту, али истовремено богатог речника и стила, са идејама које ће их подстаћи на размишљање. Увек прво разговарам с децом како бих сазнала шта их занима, а потом им препоручујем књиге које их воде у фантастичне авантуре, откривање нових светова, путовање кроз време или учење о различитим културама. Маштовити елементи увек су привлачни и подстичу њихову креативност, помажу им да шире видике.
Серијал о духу Дулету намењен је читаоцима почетницима. Шта је то што одликује књиге за ову групу деце? На шта родитељи посебно треба да обрате пажњу када их бирају?
Треба имати на уму то да нису све танке књижице, с малим бројем страна, погодне за читаоце почетнике. Родитељи треба да обрате пажњу на неколико важних елемената: прича треба да буде испричана једноставним и јасним језиком, уз коришћење кратких реченица и познатих речи, како би дете могло лако да је прати. Добро је да текст садржи и понеку нову реч, која ће деци проширити вокабулар. Књига треба да одговара дететовом нивоу читања, али и да га благо изазове. У књигама за почетнике слова су обично крупнија, а размак између редова је већи од уобичајеног, што олакшава препознавање слова и речи. Текст треба да буде подељен у краће сегменте како би дете имало осећај постигнућа када заврши с читањем једног дела. Радња треба да буде занимљива, али не превише сложена, како би дете у сваком тренутку знало да преприча ток дешавања радње. Илустрације су важан део књига за почетнике јер им помажу да визуелизују радњу и повежу слику с текстом. Добра илустрација може да олакша разумевање и да буде додатни подстицај за наставак читања. Приче које имају позитивне, инспиративне или поучне поруке могу додатно мотивисати дете и помоћи му у развоју социјалних вештина и система вредности. Препорука библиотекара родитељима такође је да одвоје пет до десет минута како би поразговарали с дететом о прочитаној књизи, а могу и да смисле неке лакше задатке у вези с текстом. На тај начин заокружиће процес и помоћи ће у развоју дететових читалачких вештина.
Активно учествујете у креирању различитих програма за децу у Дечјој библиотеци Чика Јова Змај. Шта је то што библиотека нуди деци а са чиме шира јавност можда није довољно упозната?
Постоји неколико чињеница које бих волела да истакнем:
1. Чланарина за децу: Чланство у библиотеци за децу до четвртог разреда основне школе је бесплатно. Имамо књиге и за најмлађе, то јест за бебе.
2. Учлањење омиљене играчке: Увели смо активност која подразумева да деца могу у библиотеку да учлане своју омиљену играчку :). На тај начин она процес схватају озбиљније, преузимају одговорност за чланску карту своје играчке и активно учествују у одабиру књига уз које ће се заједно успављивати.
3. Лектира за све узрасте: На Дечјем одељењу имамо лектиру до четвртог разреда средње школе, што значи да млади читаоци свих узраста ту могу пронаћи сву потребну литературу.
4. Бесплатни едукативни и креативни програми: Организујемо радионице приповедања за децу и родитеље, радионице креативног писања, часове лектире у библиотеци, програмирање микробитова, дружења с писцима итд. Увек смо отворени за предлоге учитеља и наставника и радо организујемо програме који допуњују школски курикулум.
5. Библиотека као центар неформалног образовања: На крају, желим да нагласим да библиотека постоји због својих корисника. Она је центар неформалног образовања и права ризница знања. Желимо да наши суграђани што више користе ресурсе којима располажемо и да проводе квалитетно време у нашем дивном простору, међу књигама.
Засад су објављене две приче о Дулету. Шта нас очекује у трећем наставку његових и Сариних авантура?
Не бих превише откривала, али ћу рећи да ће јунакиња Сара, преслатка седмогодишња девојчица, бити на детективском задатку! А духа Дулета ће грицнути савест, а зашто – сазнаћете ускоро!
Архива
- Интервју са ауторкама ЈЕЗИЧКОГ КОМПАСА
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Андријана Васић
- Интервју с Јасном Бркић - ауторком серијала ДУХ ДУЛЕ
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Катарина Влаховић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Александар Золотић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Весна Моравић Балкански
- Авантуре јазавичара Фоксија - приказ књига
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Борис Кузмановић
- Приче о вуку Станивуку 2 – приказ књиге
- Nowhere Girl – приказ стрипа
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Младен Анђелковић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Душан Павлић
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Евелина Данева Рајнингер
- Гига прави море - приказ књиге
- КЛУПКО „Креативног центра“ - Симеон Маринковић
- Едукативне књиге за децу
- Сликовнице Џулије Доналдсон - приче којима се деца и родитељи увек радо враћају
- Дечје књиге о поласку у вртић
- Дечје књиге о превазилажењу страхова
- Пет дечјих књига о екологији
- Светски дан дечје књиге
- Интервју профил с Јасминком Петровић
- Поводом Међународног дана жена – препоруке за читање
- Празничне препоруке из „Креативног центра“
- Разговори с илустраторима: Никола Витковић
- Разговори с илустраторима: Милица Стевановић
- Разговори с илустраторима: Мирјана Живковић
- Разговори с илустраторима: Ивица Стевановић
- Разговори с илустраторима: Милица Мастелица
- Пет романа за тинејџере за читање на распусту