КЦ Блог


08.05.2025

Подстицање самосталног читања код деце

Како нам књига "Јесам ли ја једнорог?" може помоћи

Усвајање вештине почетног читања постепен је процес, а посматран из угла родитеља, често и дуготрајан. Као и код развоја многих других вештина, и овде су кључни стрпљење и подршка одраслих. Хајде да поделимо овај родитељски задатак на неколико мањих корака.

Најпре, када дете заправо почиње да учи да чита? Да ли је то тренутак када оно научи прва слова, прочита слог или краћу реч? Процес у ствари почиње много раније. Читање почиње када дете, седећи у крилу родитеља, почне да гледа шарене слике у сликовници и да примећује необичне знакове којима одрасли придају значење. Зато је важно да књиге буду део дечјег света већ од најранијег узраста.

С временом ће се дете заинтересовати за те знакове и почеће да их именује. Иако оно може рано да почне да препознаје поједина слова, биће потребно доста времена док не буде могло да прочита дужу реч и да разуме њен смисао. Процес иде полако, слог по слог. Дете се можда забавља игром На слово, на слово…, али му може бити тешко да препозна све гласове у једној једноставној речи. Родитељи се понекад збуне или забрину када дете „прочита“ слова у речи, а не схвати о којој се речи ради. То је зато што је овладавање читањем сложен процес, који укључује мноштво мањих корака, а сваки је од њих веома важан.

Који је главни задатак родитеља у том периоду? На основу професионалног и родитељског искуства, рекла бих да је то пружање помоћи детету у томе да не замрзи читање пре него што га савлада. Што дуже читање остане игра, то ћемо пре доћи до самоувереног читача. Охрабрујмо дете, хвалимо га и играјмо се с њим словима и речима. Читање ће доћи спонтано, често баш онда када га најмање очекујемо.

Када дете прави прве кораке у читању, као и када учи да хода, много падова и несигурности су неизбежни. Тада постаје изазовно пронаћи одговарајућу књигу. Наиме, постоји несклад између онога што дете може да разуме када му чита одрасла особа и онога што може да прочита самостално. Дете је способно да прати сложеније приче, али када чита само, суочава се с једноставним реченицама које често нису нарочито занимљиве.

Управо ту помаже едиција Корак по корак развијамо вештину читања у издању Креативног центра, а посебно књига Јесам ли ја једнорог?.

Аутори су успели да напишу текст који је једноставан за читање и веома занимљив. Одштампан је великим штампаним словима, реченице су у њему кратке, махом с краћим речима, док је заплет у причи духовит и емотиван. Главни јунак, коњ с рогом, пролази пут самоспознаје, током којег оно што је првобитно доживљавао као ману постаје његова врлина. Читалац почетник тако, уз мало помоћи родитеља или чак сасвим самостално, има прилику да прочита књигу која га истински занима. И то је велика ствар. Књига је прочитана! То је снажна мотивација за следећи покушај јер – ништа не мотивише тако као успех.

Улога родитеља ту не престаје. Књига је увек повод за разговор. Родитељ је ту да слуша, поставља питања, отвара теме. На тај начин читање постаје не само вештина већ и прилика за повезивање, истраживање и заједничко учење. Када је дете у друштву одрасле особе која са занимањем прати његов напредак, књиге постају место сусрета, а читање – заједничко путовање.

 

Марина Виденовић, психолошкиња

Архива

Сви блогови

Корисни линкови

banka intesa